Finavia
Lentomatkailijan digitaalinen palvelupolku Helsinki-Vantaalla
2017

Finavia on lentoasemayhtiö, joka ylläpitää Suomen lentokenttiä ja tähtää mutkattomaan matkustamiseen. Miten Helsinki-Vantaan lentokentälle autolla saapuvan matkailijan kulku sujuu kotoa turvatarkastukseen asti? Lentokentälle saapumiseen voi liittyä useita muuttujia vielä viime hetkillä ja yleensä kalliilta lennolta ei haluta myöhästyä.

Tavoitteena oli parantaa asiakkaan digitaalisia palveluita lentokentälle saapumisessa ja erityisesti pysäköinnin palveluita. Projektissa selvitettiin, minkälaisia erilaisia pysäköintipalveluiden käyttäjiä Helsinki-Vantaalla on ja millaisia palveluita he kaipaavat. Menetelminä käytettiin fokusryhmä-haastatteluita, havainnointia ja valikoidut asiakkaat pitivät päiväkirjaa matkastaan. Yhteisen ideoinnin avulla pureuduttiin miten matkasta tulisi mutkattomampi.

Tuloksena syntyi sovellus, joka tulee osaksi Finavian isompaa sovellusta, ja joukko erilaisia palveluita mistä on hyötyä usein Helsinki-Vantaalla oleville asiakkaille. Käyttöliittymä tarjoaa mm. maksullisia fast-forwardeja, joilla pystyt kiireisessä tilanteessa vauhdittamaan matkaasi esimerkiksi varaamalla parkkipaikan etukäteen.